Sök

Annonssamarbete med BERGHS

Hand upp om du har för lite tid över till marknadsföringen!

Joakim Thulin.

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Krönikör

Gratisverktygen för marknadsföring, design och medieproduktion har exploderat. Framåt väntar samgående med artificiell intelligens och en helt ny typ av datadriven marknadskommunikation. Men redan idag finns mycket att utforska till nytta för både startups och etablerade marknadsavdelningar.

Jag vet inte, utan kan bara gissa, att ditt liv som techdriven entreprenör är som att dansa naken, insmord i kokosolja under ökensol. Hett alltså. Om jag missade att få igenom poängen? Ibland är det så, vi har en tydlig bild i huvudet men svårigheterna kommer när den ska föras över till en annan individ. Nåväl, tillbaka till öknen. Där du har skapat en oas, ett briljant projekt, en startup vars lösning världen ännu har att skåda. Ett Mecka som väntar på sina miljontals besökare. Fast just nu är det tomt.

Hög tid för marknadsförarna att kliva in på scenen och ta sig an uppgiften att sprida ordet. Fast budgeten kanske inte tillåter? Så två val. Jobba vidare på idén och slipa den lite till, eller göra det själv?

Jag vågar sticka ut hakan här och påstå att allt för många väljer alternativ ett. Förslagsvis går du på den senare. Av goda skäl som du redan vet. Det finns många fantastiska idéer i världen som aldrig fått se dagens ljus, helt enkelt för att ingen har öppnat fönstret. Hörde jag någon krasst viska MVP? Absolut, visst går det att kommunicera med utvalda målgrupper utifrån en så ful och enkel version av produkten som möjligt. Fast förr eller senare ska du ju ändå skala upp eller hur?

Och det kan ju omöjligt skada att göra designelementen och marknadsföringen lite snyggare, om det går snabbt och enkelt? Vi gillar fina saker. Oasvett om vi är kunder, influencers, journalister eller investerare. Vi tycker om det som någon verkar ha lagt tid, kärlek och energi på. Och idag, tack vare digitaliseringens inneboende strävan att trycka priser mot noll, finns ett stort utbud av riktigt bra tjänster som hjälper dig att komma långt på egen hand som marknadsförare.

En svensk entreprenörsduo står bakom Weld vars vision är att ge icke-kodare ett gratisverktyg för att själva, på ”ett par minuter”, fast i realiteten ett par dagar, skapa en professionell digital närvaro. Nu kanske du är en grym kodare och tänker – varför behöver jag det? Jag har inget bra svar. Men om du som jag och tyvärr 99 procent av oss inte kan koda. Då är det great!

I dagens mediemiljö allt mer dominerad av sound-off exponering och en attentionspan på 1-3 sekunder, finns också en uppsjö av olika animeringsverktyg för dig att välja på. En personlig favorit är PowToon, tillsynes en Usain Bolt version av animationer som lovar resultat på under en halvtimme.

Inspiration till en uppgraderad version av din MVP 1.0 får du direkt på Pixabay, eller foton, eller illustrationer. Så det finns inga ursäkter. Att vara ”tech” är inget frikort för att helt släppa stilen och köra mjukisbyxor i kommunikationen. Det svåra är inte att hitta utan att välja. Och som alltid, att prioritera att göra.

När du har maskineriet uppe, vilket du kanske redan har, kan du betala för rätt saker i din marknadsföring. Kreativ höjd, djupa insikter, strategiskt kommunikationsarbete och kanske en väldigt lyxig och genomarbetad logga. Till dess kommer du långt på egna meriter. Alla kommunicerar. Gör det bra!

Gaby Backman och Olle Forneus, studenter på Berghs School of Communication med siktet inställt på expertis inom digital kommunikation har tagit tid ur sitt mördande skolschema för att dela några av sina favoritverktyg.  Läs om hur du kan hitta in i sociala konversationer, testa målgrupper och liva upp ditt livs viktigaste presentation.

Student på Berghs betyder mängder av intryck – och tips på smarta verktyg för digitala marknadsförare. Vi har valt några favoriter att dela med dig idag.

Hur kan du få in din produkt i samtal som redan förs? BuzzSumo är ett verktyg för att hitta relevanta samtalsämnen som delas mycket på nätet – vilka är snackisarna och vilka är kanalerna det delas mest i just nu? Hitta stoff för din digitala ”blixtkampanj”. Delicato högg på skriverierna om om Trump och alternativ fakta. McDonald’s snappade upp Skamfebern och drog ett välkänt citat från serien om potatisar och Swebus skojade till det med SSUs ordförande och hans reseplanering.

Kanske pratar någon om dig, på gott eller ont? Mention är ett bra verktyg för att ta reda på vem som talar om ditt varumärke just nu. Här kan du välja att få en notifikation i realtid när någon nämner varumärket i sociala kanaler.

Använd Mixpanel som komplement till Google Analytics. Istället för sidladdningar mäter du då specifika events på sidorna, vilket gör att vi kan gå ner på personnivå för att se mer exakt var ni till exempel tappar kunder.

Invision kanske du som innovatör redan har full koll på. Bygga enkla prototyper utan att behöva hitta en utvecklare. Användartesterna spelas in med ljud så att fler som jobbar med projektet kan ta del av den kompletta researchen.

På Berghs jobbar vi ofta ut projekt från idé till presentation på kort tid. Det är inte alltid vi hinner med att göra djupintervjuer eller stora undersökningar. Ett bra gratisverktyg är det omtalade SurveyMonkey som gör det superenkelt att ta fram en enkät och dela med sig digitalt. Behöver man fler än 100 enkätsvar behöver man dock uppgradera till en betalversion.

Det lilla kan göra stor skillnad i kommunikationen. En föreläsning eller pitch för intressenter kan bli ännu bättre och mer underhållande med en omröstning via Mentimeter, givetvis i realtid. Svensk start-up - perfekt som en skön “ice-breaker” för att skapa engagemang och nyfikenhet i början av din föreläsning.

Joakim Thulin, Head of Strategic Insight, Berghs School of Communication

Det här är ett sponsrat inlägg. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer